بيماري هاي مقعدي_نشيمنگاهي را پنهان نكنيد

روشهاي درمان بيماريهاي نشيمنگاهي

بيماري هاي مقعدي_نشيمنگاهي را پنهان نكنيد

۲ بازديد

ابتدا بهتر است اين موضوع براي شما روشن شود كه ابتلا به اين نوع بيماري ها نبايد براي شما شرم آور باشد، همواره شاهد آن هستيم كه افرادي به علت همين شرم و خجالتِ بي مورد به موقع براي درمان مراجعه نمي كنند و اين تعويق باعث از دست رفتن زمان طلايي درمان و همچنين سخت و طولاني تر شدن روند درمان آنها خواهد شد.

 

ابتدا بهتر است اين موضوع براي شما روشن شود كه ابتلا به اين نوع بيماري ها نبايد براي شما شرم آور باشد، همواره شاهد آن هستيم كه افرادي به علت همين شرم و خجالتِ بي مورد به موقع براي درمان مراجعه نمي كنند و اين تعويق باعث از دست رفتن زمان طلايي درمان و همچنين سخت و طولاني تر شدن روند درمان آنها خواهد شد.

 نكته اول: به بدن خود توجه كنيد

در واقع براي آن كه هر چه زود تر از وقوع بيماري ها در بدن خود آگاه شويد، بايد نسبت به تغييرات غيرطبيعي بدن تان حساس باشيد و به آن ها بي توجهي نكنيد، اين نكته در مورد بيماري هاي مقعدي_نشيمنگاهي و بواسير هم صدق مي كند.

هر گونه حس سوزش، خارش، خون ريزي، وجود آبسه و خراش، برآمدگي، بيرون زدگي ناحيه مقعد را جدي بگيريد و در اسرع وقت به پزشك در شفا كلينيك مراجعه كنيد.

در اين موارد بهتر است به پزشك با تخصص جراحي عمومي مراجعه كنيد و اين لزوما به معناي نياز به جراحي نيست، بلكه پزشك با توجه  به علائم و تشخيص بيماري و شدت آن تصميم مي گيرد كه درمان از نوع دارويي باشد يا جراحي.

نكته دوم: به تيم درمان خود اعتماد كنيد

يك درمانگر بر اساس سوگندها و حتي فارغ از آن، بر اساس وجود حسِ قوي اخلاق حرفه اي همواره به حريم خصوصي شما احترام مي گذارد و در تلاش است تا بهترين شرايط را براي درمان شما فراهم نمايد. پس خجالت بيهوده ممنوع!

مورد ديگر درمان هاي خانگي است كه اغلب به جز هدر دادن زمان طلايي درمان و خاموش كردن موقتي علائم، دردي را از بيمار دوا نمي كنند. 

پس  كار را به كاردان بسپاريد و از هر دستور عجيب و اكثرا غير واقعي كه گاه به كذب با نام طب سنتي عرضه مي شوند، پيروي نكنيد.

با اولين بيماري از اين دسته بيماري ها آشنا شويد:

فيشر آنال(شقاق مقعد):

فيشر آنال يا شقاق مقعدي، نوعي زخم يا ترك خوردگي و شكاف در بافت سطحي يا مخاطي مقعد است. زخم آن اغلب طولي و شكل بيضي مانند يا قطره اشكي دارد. به دليل مكان قرارگيري زخم و تراكم بالاي گيرنده هاي حسي در آن مكان، اين عارضه بسيار دردناك است.

 

 شايع ترين علل  بروز بيماري فيشرآنال(شقاق): 

  • يبوست طولاني مدت
  • زايمان
  • اسهال طولاني مدت
  • استفاده طولاني مدت از ملين ها 

سن شيوع بيماري در آن متفاوت است و ممكن است در هر سني ايجاد شود.

 

انواع شقاق: 

  • شقاق حاد: اين وضعيت به نوعي از شقاق گفته مي شود كه از زمان پيدايش زخم و اولين تجربيات دفع دردناك زماني بيش از 6 هفته نگذشته باشد.
  • شقاق مزمن: اين وضعيت به حالتي گفته مي شود كه پيدايش زخم به حداقل مدت 8 هفته قبل بر مي گردد.

 

اين بيماري چه علائم و نشانه هايي دارد؟

علائمي كه معمولاً از سوي بيماران گزارش مي شود شامل درد هنگام اجابت مزاج، خون ريزي از ناحيه مقعد به صورت خون روشن و نه مدفوع تيره است. اغلب بيماران به علت درد شديد از دفع مدفوع و درمان مدفوع خوني امتناع مي كنند كه همين حالت منجر به يبوست و بد تر شدن بيماري خواهد شد.

به ياد داشته باشيد كه  براي جلوگيري از ابتلا به شقاق، بايد رژيم غذايي حاوي فيبر بالا داشته باشيد و از ايجاد يبوست جلوگيري كنيد.

براي درمان اين بيماري چه بايد كرد؟  

  • براي بهبود و درمان شقاق حاد مي توانيد از ملين ها استفاده كنيد.
  • از ايجاد يبوست جلوگيري كنيد.
  • از لگن آب گرم استفاده كنيد.
  • استفاده از بي حس كننده هاي موضعي مثل ليدوكائين و ژل هاي نرم كننده مفيد هستند. 
  • گاهي ممكن است براي شما پماد نيتروگليسرين هم تجويز گردد.
  • اگر اين عارضه به درمان دارويي جواب نداد يا بسيار مزمن شد، ممكن است نياز به جراحي يا ليزر شقاق باشد.

نكته:  به خاطر داشته باشيد كه تعويق درمان شقاق مي تواند سبب بروز عارضه هاي ديگري از جمله تنگي مقعد و يا فيستول شود.

منبع: سلامگ

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.